Budeme dětem přibližovat prostředí mateřské školy (ostatní třídy, školní kuchyň), zahrady a nejbližšího okolí. Každému nově příchozímu dítěti pomůžeme s adaptací do společenství ostatních dětí mateřské školy. Toto nám umožní posilovat prosociální chování celého kolektivu dětí.

Společně stanovíme pravidla soužití v kolektivu tak, aby se utvářela společenská pohoda v sociálním prostředí mateřské školy. Přiblížíme dětem rozmanitosti podzimní přírody, počasí, sklizně ovoce, zeleniny a přírodnin. Toto nám nabízí zahrada,  blízké okolí mateřské školy a akce ve spolupráci s rodiči.

U dětí budeme rozvíjet estetické vnímání, komunikační dovednosti, multikulturní povědomí a enviromentální vnímání.

Časový rozsah: září, říjen

Naše cíle a záměry:

  • rozvíjet pohybové schopnosti v oblasti hrubé i jemné motoriky
  • osvojit si přiměřené praktické dovednosti
  • budeme podporovat rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
  • podpoříme rozvoj tvořivosti
  • budeme seznamovat děti se změnami v přírodě
  • pomůžeme dětem osvojit si časové pojmy a vztahy související s denním řádem
  • budeme rozvíjet dovednosti, které jsou potřebné pro sebeobslužné činnosti
  • pomůžeme dětem získat relativní citovou samostatnost
  • podpoříme u dětí uvědomění si vlastní identity
  • seznámíme děti s pravidly chování ve vztahu k druhému
  • budeme spoluvytvářet pravidla společenského soužití
  • budeme seznamovat děti s místem a prostředím a vytvářet k němu pozitivní vztah
  • budeme pracovat s různými výtvarnými a hudebními technikami v souvislosti s rozvojem fantazie, výtvarných a hudebních dovedností
  • budeme realizovat záměry s ekologickým námětem
  • podpoříme rozvoj multikulturního povědomí
  • budeme rozvíjet zájem o psanou podobu jazyka
  • budeme rozvíjet paměť a pozornost

Všechny cíle budou navazovat na úkoly a cíle RVP PV a budou rozvíjeny dle  individuálních a věkových zvláštností dětí.

Vzdělávací nabídka:

  • manipulační činnosti
  • hudebně pohybové hry a činnosti
  • pozorování změn
  • jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti
  • vycházky
  • experimenty
  • námětové hry a činnosti
  • tvořivé aktivity
  • činnosti směřující k prevenci úrazů
  • poslech čtených a vyprávěných pohádek a příběhů, prohlížení a „čtení“ knížek
  • rituály spojené s režimem dne
  • diferencovaná skupinová činnost pro děti různých věkových skupin a individuálních zvláštností
  • spontánní hra

Očekávané výstupy:

  • koordinuje lokomoci svého těla
  • zvládá jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
  • porozumí slyšenému
  • učí se nová slova a aktivně je používá
  • umí zpaměti krátké texty
  • projevuje zájem o knížky a soustředěně poslouchá četbu
  • pozná  a pojmenuje většinu toho, čím je obklopeno
  • postupuje podle pokynů a instrukcí
  • odloučí se na určitou dobu od rodičů a blízkých
  • pozná jednoduché, obrazně znakové systémy
  • ve známých a opakujících se situacích ovládá své city a přizpůsobuje jim své chování
  • respektuje předem vyjasněná pravidla
  • bez zábran komunikuje s druhým dítětem a dospělým
  • má povědomí o prostředí a okolí mateřské školy
  • brání se projevům násilí jiného dítěte
  • uplatňuje návyky v základních formách společenského chování
  • začleňuje se do třídy a mezi své vrstevníky
  • adaptuje se na život ve škole
  • zachází šetrně s hračkami, knížkami a věcmi denní potřeby
  • orientuje se bezpečně ve známém prostředí
  • vnímá, že svět má svůj řád

Nabídka podtémat:

  • Burbínek jde do školky
  • Jsme Sluníčka,…..
  • Burbínek a dračí létání
  • Burbínek v lese
  • Burbínek a zahrada
  • Pestrý podzimní košík

Činnosti budou propracovány v třídních vzdělávacích programech s plánem  činností nebo „myšlenkovou mapou“.

Další možné doplňující činnosti:

  • divadelní představení
  • podzimní výlet
  • barevný den
  • přírodninový den