Ve čtvrté rolničce budeme přibližovat dětem změny v přírodě s nastupujícím jarem.

Na zahradě školy a v okolí budeme pozorovat probouzení jara ve všech oblastech. Společně s tímto tématem probereme vývoj a život domácích zvířat a jejich mláďat.

Přípravou a oslavami Velikonoc budeme dětem dále přibližovat některé lidové tradice. Seznámíme se s různými druhy povolání a některé z nich budeme poznávat prostřednictvím exkurzí ve spolupráci mateřské školy s rodiči.

Neopomeneme ani poznávání práce záchranářů, policie a hasičů.

V oblasti prevence patologických jevů budou děti seznamovány s možnými riziky a nebezpečími, které je mohou potkat. Budeme společně hledat způsoby a formy jak jim předejít a jak se správně zachovat v dané situaci.

časový rozsah: březen, duben

Naše cíle a záměry:

  • Osvojit si poznatky a dovednosti důležité k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
  • Osvojit si základy praktických dovedností ve všech oblastech
  • Učit děti utvářet jednoduché rýmy
  • Vést děti k samostatnému vyjadřování myšlenek
  • Rozvíjet u dětí logické myšlení
  • Učit děti domlouvat se slovy i gesty
  • Učit děti popisovat situace
  • Budeme posilovat dětskou zvídavost, zájem a radost z objevování
  • Podpoříme základy pro práci s informacemi
  • Povedeme děti k rozvoji a kultivaci mravního a estetického vnímání a prožívání
  • Podpoříme u dětí schopnost záměrně řídit své chování a ovlivňovat vlastní situaci
  • Osvojovat si s dětmi elementární poznatky důležité pro rozvoj vztahů s vrstevníky i s dospělými
  • Vést děti k ochraně osobního soukromí
  • Učit děti vnímat a přijímat základní hodnoty
  • Rozvíjet schopnost žít ve společenství ostatních lidí
  • Podporovat pozitivní vztah ke kultuře a umění
  • Rozvíjet úctu k životu ve všech jeho formách
  • Podpoříme povědomí dětí o přírodním, kulturním i technickém prostředí
  • Učit děti vnímat, že změny způsobené lidskou činností mohou chránit nebo poškozovat
  • Podpoříme rozvoj multikulturního povědomí

Všechny cíle budou navazovat na úkoly a cíle RVP PV a budou rozvíjeny dle  individ. a věkových zvláštností dětí.

Vzdělávací nabídka

  • spontánní hra
  • manipulační činnosti
  • zdravotně zaměřené činnosti
  • hudebně pohybové hry a činnosti
  • smyslové a psychomotorické hry
  • kooperativní činnosti
  • společenské hry
  • pozorování změn
  • pracovní a sebeobslužné činnosti
  • exkurze, vycházky a výlety
  • experimenty
  • námětové hry a činnosti, tvořivá dramatika
  • estetické a tvůrčí aktivity
  • činnosti směřující k podpoře zdraví, prevenci úrazů a patologických jevů
  • přednes, recitace, dramatizace, zpěv
  • artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry
  • lidové zvyky a tradice
  • přípravy a realizace společných zábav a slavností
  • činnosti zaměřené na poznávání a dodržování lidových tradic
  • komentování zážitků a aktivit hry zaměřené k poznávání různých společenských rolí
  • činnosti navozující pohodovou atmosféru
  • grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen
  • činnosti rozvíjející předmatematické a předčtenářské dovednosti
  • sledování pohádek a příběhů a jejich reprodukce
  • diferencovaná skupinová činnost pro děti různých věkových skupin a individuálních zvláštností

Očekávané výstupy

  • má povědomí o způsobech ochrany vlastního bezpečí
  • bezpečně zachází s běžnými předměty
  • zvládá sebeobsluhu
  • vyjadřuje smysluplně své myšlenky
  • vhodně formuluje otázky a vhodně na ně odpovídá
  • záměrně se soustředí na činnost a udrží pozornost
  • řeší problémy a situace a nalézá řešení
  • uvědomuje si svou samostatnost, zaujímá vlastní názory a postoje
  • odmítne nevhodnou komunikaci
  • zachytí a vyjádří své prožitky
  • chová se obezřetně
  • respektuje potřeby jiného dítěte
  • vnímá a respektuje umělecké a kulturní podněty
  • vyjadřuje se pomocí různých výtvarných a hudebních činností
  • graficky napodobuje symboly, čísla a písmena
  • reprodukuje pohádku
  • sluchově rozlišuje různé zvuky
  • má povědomí o okolním prostředí
  • spolupracuje s druhými
  • je zvídavé a má radost z objevování
  • zajímá se o kulturu a umění
  • myslí logicky a záměrně vyhledává nové informace

Nabídka podtémat:

  • Jarní veselení
  • Burbínek a jarní kouzelné paraplíčko
  • Jaro v přírodě
  • Hody, hody, doprovody

Činnosti budou propracovány v třídních vzdělávacích programech s plánem činností  nebo „myšlenkovou mapou“.

Další možné doplňující činnosti:

  • divadelní představení
  • návštěva hasičů, záchranářů,….
  • návštěva knihovny
  • barevný den
  • akce pro rodiče a děti