V páté rolničce nejprve přiblížíme dětem tradici svátku matek, čímž prohloubíme znalosti o rodině a citových vazbách. Dále budeme poznávat širší okolí mateřské školy – moje město, les, louky. Toto nám umožní procházky do okolí, objevování historických budov, výlety, škola v přírodě atd. Založíme u dětí povědomí o širším světě, jeho dění a vlivu člověka na životní prostředí.

S dětmi si budeme vyprávět o tom, kam budeme cestovat o prázdninách. Těmito aktivitami přiblížíme dětem znalosti o dopravních prostředcích a dopravních značkách. Budeme prohlubovat znalosti o zákonitostech v silničním provozu a prevenci úrazů s nimi spojených. Konec školního roku završíme kouzelným týdnem, ve kterém se rozloučíme se školáky a budeme se společně těšit na prázdniny.

časový rozsah: květen,červen

Naše cíle a záměry:

  • podpoříme rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti jemné a hrubé motoriky
  • budeme vytvářet zdravé životní návyky a postoje jako základy zdravého životního stylu
  • rozvíjet komunikativní dovednosti a kultivovaný projev
  • osvojit si poznatky o znakových systémech
  • budeme podporovat přirozené poznávací city – zvídavost, zájem, radost z objevování
  • budeme vytvářet citové vztahy, rozvíjet je a city plně prožívat
  • budeme posilovat kooperativní dovednosti
  • navodíme příležitosti pro vytváření prosociálních postojů – tolerance, respekt, přizpůsobivost, sociální citlivost
  • budeme rozvíjet základní kulturně společenské postoje, návyky a dovednosti dítěte, aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí
  • vytvoříme povědomí o existenci ostatních kultur a národností
  • budeme rozšiřovat poznatky o jiných kulturách
  • budeme spoluvytvářet zdravé a bezpečné prostředí k ochraně dítěte před nebezpečnými vlivy
  • budeme získávat povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou zemi

Všechny cíle budou navazovat na úkoly a cíle RVP PV a budou rozvíjeny dle individuálních a věkových zvláštností dětí.

Vzdělávací nabídka:

  • spontánní hra
  • lokomoční pohybové činnosti
  • výlety, vycházky do okolí
  • činnosti směřující k prevenci úrazů (v dopravních situacích, při hrách, výletech)
  • samostatný slovní projev na určité téma
  • vyprávění toho, co dítě slyšelo, shlédlo a co očekává
  • hry a činnosti zaměřené k poznávání a rozlišování zvuků, užívání gest
  • pozorování přírodních, kulturních i technických objektů i jevů v okolí dítěte
  • činnosti zaměřené k seznamování se s elementárními, číselnými a matematickými pojmy a jejich symbolikou
  • hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru i v rovině
  • hry a činnosti zaměřené ke cvičení různých forem paměti (mechanické, logické, obrazné a pojmové)
  • cvičení organizačních dovedností
  • cvičení v projevování citů, v sebekontrole a v sebeovládání
  • činnosti zaměřené k pozorování, čím se lidé mezi sebou liší (fyzicky, pohlavím, jazykem, věkem, místem narození)
  • činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí, v němž dítě žije
  • aktivity podporující uvědomování si vztahů mezi lidmi – přirozené i modelové situace
  • aktivity přibližující dětem svět kultury a umění a umožňující jim poznat rozmanitosti kultur
  • hry a aktivity na téma dopravy, cvičení bezpečného chování v dopravních situacích

Očekávané výstupy:

  • zvládá základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
  • chová se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých
  • zachází s běžnými předměty denní potřeby
  • správně vyslovuje, ovládá dech a tempo
  • formuluje otázky, slovně reaguje, vede rozhovory
  • rozlišuje některé obrazné symboly (orientační a dopravní značky, označení nebezpečí) a porozumí jejich významu i jejich funkci
  • zaměřuje se na to, co je z poznávacího hlediska důležité
  • řeší problémy, úkoly a situace
  • vede jednoduché úvahy o čem přemýšlí a také to dokáže vyjádřit
  • vyjadřuje souhlas i nesouhlas v situacích, které to vyžadují (nebezpečných, neznámých, ohrožujících)
  • vyvíjí volní úsilí, soustředí se na činnost a její dokončení
  • zorganizuje hru
  • dokáže být citlivý ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem
  • rozumí běžným projevům vyjádření emocí a nálad
  • uvědomuje si svá práva ve vztahu k druhému
  • chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný
  • uplatňuje své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého
  • přijímá a uzavírá kompromisy, řeší konflikt dohodou
  • chápe, že každý má ve společenství svou roli
  • utvoří si základní dětskou představu o světě a jeho společenských normách
  • uvědomuje si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování
  • má povědomí o významu životního prostředí
  • rozlišuje aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat, všímá si nepořádku kolem

Nabídka podtémat:

  • Burbínek cestovatel
  • Burbínek a louka
  • Burbínek a předpověď počasí
  • Burbínek a dopravní značky
  • Burbínek ve škole v přírodě
  • Těšíme se na prázdniny
  • Burbínek a rodina

Činnosti budou propracovány v třídních vzdělávacích programech s  plánem činností nebo „myšlenkovou mapou“.

Další možné doplňující činnosti:

  • divadelní představení
  • návštěva Zoo
  • prohlídky historické části města
  • barevný den
  • akce pro rodiče a děti – pouťové dovádění
  • škola v přírodě
  • celodenní výlet do přírody