Budeme seznamovat děti s různými druhy sportů a s bezpečnosti při nich. Toto nám umožňuje zahrada a blízké okolí mateřské školy. 

Jedním z podtémat programové nabídky bude také poznávání lidského těla, otužování a rozvoj správných návyků v prevenci zdraví.

Děti se také setkají s péčí o ptactvo a lesní zvěř. Budeme je učit vnímat změny v přírodě a přirozenosti počasí v daném období. Toto přinese rozvoj enviromentálního vnímání dítěte. 

Přiblížíme dětem lidové tradice spojené s čekáním na jaro. U dětí budeme rozvíjet estetické vnímání, jazyk, řeč a multikulturní povědomí.

Časový rozsah: leden , únor

Naše cíle a záměry:

  • utužit poznatky o zdravém způsobu života
  • uvědomovat si vlastní tělo, seznamovat s lidským tělem
  • spojovat si základní pohybové dovednosti v různém prostředí a prostorovou orientaci
  • seznámit s různými zimními sporty a bezpečností při nich
  • učit děti vnímat změny v přírodě
  • seznámíme děti s tradicemi
  • budeme podporovat a rozvíjet komunikaci s vrstevníky a dospělými
  • budeme pracovat s různými výtvarnými a hudebními technikami v souvislosti s rozvojem fantazie, výtvarných a hudebních dovedností
  • podpoříme rozvoj řečových dovedností
  • podpoříme zájem dítěte o učení a poznávání dalších elementárních dovedností
  • budeme pracovat na získávání relativní samostatnosti dětí
  • podpoříme schopnost řídit svoje chování a jednání
  • podpoříme rozvoj prosociálních vztahů a chování k druhým lidem
  • budeme realizovat záměry s ekologickým námětem
  • budeme podporovat povědomí o změnách v přírodě, prostředí a kulturním prostředí

Všechny cíle budou navazovat na úkoly a cíle RVP PV a budou rozvíjeny dle  individuálních a věkových zvláštností dětí.

Vzdělávací nabídka:

  • manipulační činnosti
  • lokomoční pohybové činnosti
  • činnosti zaměřené na poznávání lidského těla
  • činnosti směřující k prevenci zdraví a úrazu
  • pozorování změn
  • výlety, vycházky
  • experimenty
  • námětové hry
  • tvořivé aktivity
  • hry a praktické úkony k procvičování orientace v prostoru
  • práce s audiovizuální technikou a ict technologiemi
  • činnosti rozvíjející předmatematické a předčtenářské dovednosti
  • společenská setkávání
  • činnosti relaxační a odpočinkové
  • diferencovaná skupinová činnost pro děti různých věkových skupin a individuálních zvláštností
  • spontánní hra

Očekávané výstupy:

  • osvojí si základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
  • vnímá a rozlišuje pomocí všech smyslů
  • pojmenuje části těla, některé orgány, má povědomí o těle a jeho vývoji
  • má povědomí o významu péče o zdraví
  • sleduje a vypráví příběh, pohádku
  • sluchově rozlišuje počáteční slabiky a hlásky
  • sleduje očima zleva doprava
  • poznává některá písmena a číslice
  • využívá všech smyslů, záměrně pozorovat, všímat si
  • zajímá se o nové věci, využívá zkušeností k učení
  • chápe základní matematické pojmy
  • chápe prostorové pojmy
  • uvědomuje si své možnosti a limity
  • prožívá radost ze zvládnutého a poznaného
  • těší se z hezkých zážitků z přírodních a kulturních krás
  • navazuje kontakty s dospělými, překonává stud
  • spolupracuje s ostatními
  • vyjednává s dospělými a domluví se na společném řešení
  • dodržuje pravidla her a jiných činností
  • všímá si změn a dění ve svém okolí
  • je odvážné
  • má zdravé sebevědomí
  • má povědomí o prostředí a okolí
  • soutředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • učí se nejen spontánně,  ale i vědomě, vyvíjí úsilí, soustředí se na činnost, záměrně si pamatuje; při zadané práci dokončí co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynu, je schopno dobrat se k výsledku – práce s chybou 
  • řeší problémy na základně bezprostřední zkušenosti, postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje, spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací, hledá různé možnosti a varianty, využívá přitom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost
  • je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem 
  • chápe, že se může o tom co udělá rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí jednoduše odpovídá
  • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí 

Nabídka podtémat:

  • Burbínek a říše fantazie
  • Burbínek a zimní sporty
  • Zima v lese
  • My se školy nebojíme
  • Masopostní rej
  • Zimní radovánky
  • Burbínek a zdraví z přírody

Činnosti budou propracovány v třídních vzdělávacích programech s plánem činností  nebo „myšlenkovou mapou“.

Další možné doplňující činnosti:

  • divadelní představení
  • návštěva základní školy
  • barevný den
  • zimní výlet do lesa
  • masopustní rej
  • otužování – saunování, předplavecký výcvik,….