Dítě jako individualita s vlastními aspiracemi a právy je východiskem našich pedagogických snah a postojů.
Filozofií naší školy je:
- poskytnout všem dětem rovné podmínky ke vzdělávání
- usnadňovat dětem další životní cestu
- osvojit si základy klíčových kompetencí pro celoživotní vzdělávání
- vytvářet v mateřské škole kvalitní podmínky pro vzdělávání předškolních dětí s přihlédnutím na jejich individuální potřeby, možnosti a schopnosti
- maximálně rozvíjet možnosti svěřených dětí s jejich aktivní účastí
Snažíme se:
- doplňovat a vyrovnávat rovnováhu rodinné péče a pedagogické působení
- získávat osobní samostatnost – podněcování dětí k vlastní aktivitě
- vést děti k přijímání přirozených důsledků svého chování (respektovat a být respektován)
- založit vzdělávací činnosti na přímých prožitcích dítěte, na prožívání uspokojení z úspěchu a překonávání překážek a nezdarů
- zaměřovat činnosti a hry na stránku citovou a na rozvoj mezilidských vztahů
- rozvíjet enviromentální cítění
- rozvíjet celkové funkční gramotnosti dětí
Formy a metody naší pedagogické práce:
- vzdělávání dětí je uskutečňováno ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne vyskytnou
- hlavní činností v naší mateřské škole je HRA
- řízené činnosti jsou plánovány tak, aby byly naplňovány konkrétní vzdělávací cíle a záměry, které vychází z Rámcově vzdělávacího programu, Školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
- volná hra, spontánní hra, námětová hra, tvořivá hra, pohybové hry, taneční hry, dramatizující hry, sociální hry, psychomotorické hry, hra s prvky tvořivé dramatiky, observační učení, prožitkové učení, záměrné učení, kooperační učení, frontální učení, experimenty – ve všech možných formách (individuální, ve dvojicích, skupinové, řízené,..)
Při plánování vycházíme ze RVP PV a ŠVP.
Využíváme odborné literatury, námětové literatury, námětů z internetových stránek, metodických zásobníků učitelek,…
Všechny paní učitelky zařazují poznatky z odborných seminářů, školení a samostudia.
Využíváme nových moderních vzdělávacích metod.
Ve většině případů s užitím veškerých dostupných výukových pomůcek, didaktických pomůcek a v určitých činnostech také ICT technologie.
Paní učitelky využívají veškerý potenciál tříd, prostor školy, školní zahrady a blízkého okolí školy – přírodniny, les, městská zástavba,…
Mateřská škola U Burbínka, Resslova 44, Jihlava je umístěna v okrajové části Jihlavy s blízkou dopravní obslužností. Klidová lokalita školy nabízí využití pro ekologickou výchovu, pobyt v přírodě, v lese, otužování a pro další tvořivé činnosti ve volné přírodě.
Budovu obklopuje poměrně velká zahrada, která slouží výhradně dětem z MŠ. Je vybavena novým zahradním mobiliářem a tělovýchovným nářadím, které více stimuluje pohybovou aktivitu dětí, fantazii a vytváří prostor pro různé vzdělávací a sportovní činnosti.
Součástí školy je školní jídelna.
Spolupráce s rodiči dětí:
Rodiče mají možnost spolupodílet se na dění v mat. škole mohou se účastnit spolu s dětmi akcí pořádaných školou rodiče jsou pravidelně informováni o plánovaných akcích školy
- akce na měsíc na WWW stránkách školy
- měsíční plány na nástěnkách v šatnách tříd
- osobní kontakty s učitelkami
- informační cedule
- MŠ nabízí rodičům poradenský servis v oblasti výchovné, vzdělávací, zajišťuje kontakty s PPP, logopedem a jinými institucemi
- pedagogové chrání soukromí rodiny a zachovávají patřičnou mlčenlivost o jejich vnitřních záležitostech, pracují diskrétně s informacemi sdělenými rodiči a společně se domlouvají na působení, výchovném postupu a krocích v rozvoji dětí
- spolupráce s občanským sdružením rodičů při mat. škole – materiální dary (hračky na vánoční slavnost, občerstvení na výletech, dárky na pasování předškoláků,…. )
Některé z akcí pro rodiče a děti:
- drakiáda
- lampionový průvod
- ukázka výcviku psů
- divadelní představení
- netradiční koledování
- vánoční slavnost
- pouťové dovádění
- …
V mateřské škole působí 10 pedagogických pracovnic, které se neustále sebevzdělávají formou účasti na různých seminářích z oblastí nových poznatků z oblasti pedagogiky, psychologie, oblasti enviromentální, AJ, tvořivých, nových výchovných metod, ICT technologií,…
Všechny jsou plně kvalifikované.
Úklid a plynulý chod mateřské školy v oblasti provozní zajišťují 4 pracovníci – 1 školnice, 2 uklizečky a údržbář.
Oblast stravovací zajišťují 4 pracovnice.
Všechny pracovnice jsou plně kvalifikované.
V mateřské škole pracují s dětmi i ve spolupráci s rodiči čtyři logopedické preventistky. Ostatní pedagogický personál pracuje s dětmi v této oblasti během celého dne formou logopedických chvilek.
Třídění odpadu, ochrana životního prostředí, poznávání přírody a jejích zákonitostí, péče o školní zahradu,….. je jednou z částí našeho ŠVP PV, proto veškerý personál mat.školy je v této oblasti dětem nejen příkladem, ale také pomocníkem a rádcem.
Oblast estetickou podporujeme u dětí rozvojem jejich tvořivosti, estetickým prostředím, kulturními akcemi (divad.představení, výstavy apod.)
Rozvoj multikulturního povědomí rozvíjíme u dětí seznamováním s jinými kulturami v oblasti jazykové – seznamování s AJ, formou rozhovorů na téma život a prostředí jiných kultur (zvířata, obydlí, barva pleti, všední život, obživa, počasí….), prohlížením knih, cestovních katalogů,…
Všechny děti mají možnost využívat ke hrám i ke vzdělávání ICT technologie – s přihlédnutím na četnost a délku práce s ICT.
Ve všech třídách jsou k dispozici PC s výukovými programy, v 1.třídě děti spolu s p.učitelkami využívají interaktivní tabuli. Všechny p.učitelky zařazují tyto činnosti s dětmi tak, aby byly děti činnosti bavily, ale také tak, aby nepřevládaly nad hrou, pohybem, zpěvem a dalším aktivním tvořením (dodržení dohodnutých časových rozmezí).